Kan en sambo kasta ut sin partner?

Min kille står på förstahandskontraktet på en hyresrätt. Han har bott där i cirka 3 år. Jag skrev mig på adressen för ett år sedan. Vi har nu separerat. Har han rätt att kasta ut mig och vad har jag rätt till invändigt (möbler, prydnad osv) ?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Av frågan förstår jag det som att din före detta partner flyttade in i hyresrätten före dig och att du flyttade in där för ett år sen. Jag kommer att använda mig av Sambolagen för att kunna besvara din fråga, eftersom jag tolkar det som att ni var sambos.

Separation mellan sambor

Om du eller din före detta sambo begär en bodelning ska eran samboegendom delas upp mellan er, en begäran om bodelning ska framställas senast ett år efter den tidpunkt då ni separerade (8 § Sambolagen).

Jag tolkar det som att hyresrätten inte införskaffades för att ni skulle kunna bo där tillsammans och ha det som ert gemensamma hem, utan att det var din före detta sambo som hyrde hyresrätten för att kunna bo där själv. På grund av detta räknas inte hyresrätten som samboegendom och hyresrätten kommer inte att ingå i en bodelning (3 och 5 §§ Sambolagen).

Men du har bott i hyresrätten i ett år (jag tolkar det så pga informationen i frågan), under denna tid är det möjligt att ni har köpt möbler eller liknande saker tillsammans. Möbler, prydnader och sådana saker som ni har köpt för gemensam användning kommer att ingå i en bodelning (3 och 4 §§ Sambolagen).

Sammanfattningsvis

Du har rätt att kräva en bodelning av de möbler och liknande saker som ni köpte under erat samboförhållande för gemensam användning, dock finns det inte någon lag som säger att man inte kan kasta ut sin sambo. Eftersom din före detta sambo är den som hyr och har rätt till lägenheten har han "rätt" att kasta ut dig.

Jag råder dig att prata med före detta sambo och att ni genom en dialog med varandra försöker lösa problemet tills du har hittat ett bostad.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga

Med vänliga hälsningar,

Daniella LarsenRådgivare