Kan en sambo begära bodelning 1,5 år efter separation?

Hej! Kan mitt ex begära en bodelning efter 1,5 år efter man gått i sär i ett samboförhållande??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av bestämmelser som återfinns i sambolagen (SL). Jag utgår i mitt svar från att du och din tidigare sambo inte tecknat något samboavtal och att sambolagens bestämmelser därför är tillämpliga.

När måste en begäran om bodelning senast framföras?

Ett samboförhållande anses enligt lag upphöra om samborna eller någon av dem ingår äktenskap, om samborna flyttar isär eller om någon av samborna avlider (2 § SL). Som ni kanske är bekanta med finns inget lagstadgat krav på att en bodelning ska göras när sambor separerar, utan en av samborna måste begära att en bodelning ska förrättas. En sådan begäran måste göras inom ett år från det att samboförhållandet upphörde (8 § andra stycket SL).

Din situation

I frågan beskriver  du att ditt ex framförde sin begäran om bodelning 1.5 år efter det att ni gått isär. Om separationen innebar att ni flyttade isär vid samma tidpunkt anses ert samboförhållande också ha upphört då, och ditt ex begäran om bodelning är ogiltig. Om det dock är så att ni gjorde slut men flyttade isär mer än 6 månader senare ser situationen annorlunda ut och ditt ex begäran kan i sådana fall vara giltig.

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite klarhet i situationen. Stort lycka till!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare