Kan en sambo be den ena sambon att flytta ut ur parets hyresbostad?

Hej kan min sambo kasta ut mig ur en bostad han hyr jag är skriven på samma adr. Jag har ej något boende

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Vi kommer att kika närmare på sambolagen (SamboL).

Svaret beror på omständigheterna

Det framgår inte av din fråga om din sambo innehaft hyreskontraktet innan ni träffades, vilket får till följd att bostaden inte ska ses som samboegendom, eller om ni flyttat in i lägenheten vid samma tidpunkt, vilket får till följd att lägenheten ska anses vara er gemensamma bostad och samboegendom, även om endast den ene sambon står på hyreskontraktet (3 § SamboL).

Skulle din sambo be dig flytta ut ur er bostaden upphör ert samboförhållande, vilket får till följd att en bodelning ska göras. Kan ni inte komma överens ska den sambo som bäst behöver den gemensamma bostaden få lov att överta hyreskontraktet (16 § SamboL).

Om bostaden inte är samboegendom kan du ändå ha rätt att överta hyreskontraktet, men det krävs synnerliga skäl, såsom att du skulle bli bostadslös med småbarn eller liknande. Regeln används mycket sällan (22 § SamboL).

Skulle det vara så att ni flyttat in tillsammans och att lägenheten därmed utgör samboegendom, så kan du även begära att domstolen, i väntan på bodelning, avgör vem av er som ska ha rätt att bo kvar i bostaden (28 § SamboL).

Skulle bostaden inte vara samboegendom så har dock den andre sambon i regel rätt att be dig flytta ut ur lägenheten.

Några avslutande ord

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och önskar dig ett Gott Nytt År!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare