FrågaAVTALSRÄTTAvtal12/03/2019

Kan en säljare kräva frakt efter ett köp?

Hej Lawline,

Jag har köpt en vara av en privatperson på Blocket. Jag betalade och fick varan levererad. Nu kräver han mig i efterhand en fraktkostad på 300 kronor trots att det stod inget i annonsen. Det finns inga överenskommelser för frakten vare sig muntligt eller skriftligt på sidan om annonsen så att säga. Är jag skyldig att betala något?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Om ett köp sker mellan två privatpersoner eller två näringsidkare gäller köplagen och utöver den avtalslagen. Frakten så som du beskriver det regleras inte särskilt i någon lag utan är något parterna får komma överens om med avtalslagen som stöd. Om det inte står i annonsen att frakt ska betalas av köparen och ni inte avtalat om det utöver annonsen, ser jag ingen anledning till varför du ska betala frakten i efterhand.

Det hade varit annorlunda om säljaren kommit på att frakt måste betalas innan denne skickat varan till dig, för då hade säljaren kunnat upplysa dig om det och du därefter kunnat ta ställning till om du fortfarande vill genomföra köpet av varan eller inte. Men det framgår i din fråga att du redan betalat för varan och att du även tagit emot varan.

Sammanfattningsvis anser jag att du inte är skyldig att betala någon frakt till säljaren, eftersom det inte stått i annonsen att frakten ska betalas av köparen eller att ni varken avtalat om frakten muntligt eller skriftligt.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och du är välkommen vid ytterligare frågor!

Jag önskar dig en fortsatt bra dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare