Kan en privatperson ansöka om lagändring?

Hej,

Jag vill ändra byxmyndighets lagen. Lagen i sitt ursprung har gjorts för att skydda unga flickor från att bli sexuellt utnyttjad och sedan gjordes lagen för unga pojkar senare i tiden. Men jag anser att det har motsatt effekt i dagens samhälle. Det är inte rimligt att en över 18 åring kan ha samlag med en "15 åring". Jag är medveten att ofrivilligt samlag är i mot lagen. Men man får mindre hårt straff som gärningsman/gärningsperson och då anser det inte som barn våldtäkt eller barn trakasserier. För man anses inte vara "barn" som 15 och över. Detta ger fortfarande utrymme för ungdomar att bli utsatta. I att vi anses vara i en mer "progressiv" tid bör vi ändra lagarna med att saker förändras.

Hur kan jag som privat person ansöka om lag ändringar?

Lawline svarar

Hej!

och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige kan regeringen och riksdagsledamöter väcka lagförslag då de har så kallad initiativrätt (riksdagsordningen (RO) 9 kap. 2 § och 10 §). I vissa fall har även EU-organ, riksdagsutskottet och andra riksdagsorgan initiativrätt (RO 16 §, 17 § och 20 §). Dock har privatpersoner inte initiativrätt att väcka lagförslag. Det du kan göra är att kontakta någon i regeringen eller någon riksdagsledamot och berätta om din idé. På riksdagens hemsida (här) kan du hitta sveriges riksdagsledamöter och deras mailuppgifter. Ett annat sätt är också att du försöker få frågan uppmärksammad i media genom att till exempel kontakta olika tidningar eller att skapa opinion genom debatt via sociala medier.

Jag hoppas svaret är till hjälp!

Vänligen,

Felicia Björck

Felicia BjörckRådgivare