Kan en praktikplats kräva att man vaccinerat sig?

Hej! Min dotter har börjat utbilda sig till sjuksköterska och nu fått veta att de kräver covidvaccination för att hon ska få praktisera. Har skolan/praktikplatsen rätt att ställa detta krav? Vad jag förstår har vi en grundlag som säger att tvångsvaccinering inte är tillåtet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med kan anföras att det stämmer-att det inte går att tvinga någon att vaccinera sigI Sverige finns nämligen ett grundlagsskydd mot påtvingade kroppsliga ingrepp, 2 kap. 6§ Regeringsformen (RF). I Sjuksköterskeprogrammet ingår vanligtvis verksamhetsförlagd utbildning (VFU) som kompletterar de teoretiska studierna, i följande svar kallad praktik. I samband med Covid-19 har däremot många VFU-enheter behövt ta ställning till hur ovaccinerade studenter ska placeras. En VFU-enhet gör sin egen bedömning av vad som krävs för att upprätthålla patientsäkerhet och därför är det möjligt att de begränsar vad en ovaccinerad student får göra.

En vårdverksamhet där man tänkt praktisera kan göra bedömningen att det krävs mer en rutiner för hygien och skyddsutrustning för att skydda de patienter som vårdas hos dem. Att fatta beslut om att enbart vaccinerade studenter får praktisera är därtill möjligt. Här vill jag förtydliga att det inte handlar om att tvinga till vaccination i den bemärkelsen, snarare ett förbud mot att praktisera i just den verksamheten. Det hela grundar sig i vårdgivarens, medarbetarens och studenternas ansvar att förhindra smittspridningen i enlighet med smittskyddslagen och patientsäkerhetslagen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare