Kan en person göra sitt testamente hemligt för anhöriga?

Hej, jag undrar om en person kan skriva in i sitt testamente att personen önskar att saker ska hållas hemliga för anhöriga så att de som har tillgång till testamentet är skyldiga att hålla det som står i testamentet hemligt efter att personen dött?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att ingen har rätt att läsa en persons testamente så länge testatorn är vid liv eftersom testamentet inte är någon offentlig handling. Dock kan testamentet bli en offentlig handling i samband med bouppteckningen och då har man rätt att ta del av testamentet. Bouppteckningen registreras hos Skatteverket och om det finns ett testamente ska detta bifogas till bouppteckningen (20 kap. 5 § ärvdabalken). Alltså kan man efter en persons bortgång ta del av dennes testamente genom att begära ut handlingen hos Skatteverket. Efter att begäran har inkommit till Skatteverket prövar myndigheten om bouppteckningen samt bifogat testamente kan lämnas ut och skickas till dig.

Värt att tillägga är att man som arvinge har rätt att delges testamentet vid testators bortgång. Alltså har arvingar rätt att få en kopia av testamentet som de sedan ska styrka att de har tagit del av genom namnunderskrift (14 kap. 4 § ärvdabalken). Om personen har bröstarvingar har dessa rätt att få ut sina laglotter och kan då klandra samt begära jämkning av testamentet om deras rätt skulle inskränkas av testamentet (7 kap 3 § ärvdabalken). Arvlåtaren har rätt att testamentera hälften av sin kvarlåtenskap till vem han eller hon vill medan andra halvan utgör barnens laglott som inte kan testamenteras bort (7 kap. 1 § ärvdabalken). Därmed kan man inte göra sina barn arvlösa genom testamente eftersom de är berättigade till sin laglott. Om arvlåtaren inte har barn kan han eller hon testamentera hela kvarlåtenskapen till vem han eller hon vill.

Sammantaget kan sägas att en person inte kan göra sitt testamente hemligt för anhöriga efter att personen i fråga har avlidit. Speciellt inte för bröstarvingar.

Jag hoppas att du fick din fråga besvarad och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att återigen höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare