Kan en person från ett annat land få bolån på en bank i Sverige för en fastighet i Sverige?

Kan en person från ett annat land få bolån på en bank i Sverige för en fastighet i Sverige? (Jag är svensk. Bosatt i UK men snart i Sverige. Min man är brittisk och bosatt i UK (och kommer så vara den närmsta tiden) utan svenskt personnummer. Vi vill köpa ett hus i Sverige med bolån i Sverige, men bankerna säger nej eftersom min man inte har ett svenskt personnummer.)

Hänvisa gärna till vilken/vilka paragraf(er) svaret finns.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Bolån regleras genom avtal. Det finns inga lagar i Sverige som hindrar utlänningar från att teckna bolån i Sverige. Avtalsfrihet gäller och banker får teckna avtal med vem som helst, med undantag för vissa, t.ex. minderåriga. Det finns alltså ingen rättsligt som hindrar dig och din man från att teckna bolån, utan det är förmodligen bankens interna policy.

Vanligtvis brukar banker inte vilja låna ut till utländska medborgare som inte är bosatta i Sverige, då dessa vanligtvis saknar tillgångar i Sverige som kan användas som säkerhet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig för er.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare