Kan en person bli dömd för köp av sexuella tjänster genom swishbetalning?

Hej!

Kan en person bli dömd som sexköpare endast genom en swishbetalning och textmeddelanden?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av bestämmelserna i brottsbalken (BrB).

Om en person skaffar sig en sexuell förbindelse mot ersättning begås brottet köp av sexuell tjänst, där straffskalan ligger mellan böter till fängelse i högst ett år (BrB 6 kap. 11 §).

Att skicka swishbetalning är en sådan ersättning som göra att brottet kan vara uppfyllt. Beroende på vad textmeddelandena innehåller kan dessa vara bevis på att swishbetalningen skett för just köpet av sexuella tjänster.

En person kan alltså bli dömd för brottet köp av sexuell tjänst genom swishbetalning, där kan textmeddelandena ha betydelse som bevis.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare