Kan en person anmäld för skattefusk få veta vem som anmält?

Inkommen fråga som ni fick 08/02/2022. Tipsa om skattebrott anonymt Lawline svara bl a "Om du misstänker skattefusk råder jag dig att vända dig till Skatteverket. Genom att trycka här kommer du till Skatteverkets hemsida där du kan fylla i en anmälan. Där kan du tipsa ANONYMT och Skatteverket kommer då utreda om skattebrott har begåtts eller inte." Problemet är att skatteveket skriver så här . "Den som tipset berör har alltid rätt att ta del av det du har skrivit, ÄVEN NAMNET PÅ DIG SOM TIPSAT OM DU HAR UPPGET DET om du har uppgett det." Visserligen står det OM du har upget det, men det står ju även "Den som tipset berör har ALLTID rätt att ta del av det du har skrivit Så jag är lite förbryllad.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du skriver så har rådgivaren skrivit att du kan lämna tips anonymt, men att det på Skatteverkets sida anges att den anmälda har rätt att ta del av ditt namn om du angett det. Jag kommer nedan reda ut vad som gäller.

När Skatteverket får in ett tips påbörjas ett ärende. Den anmälda blir part i ärendet. Parter har rätt till insyn i ärenden hos en myndighet, såkallad partsinsyn (10 § Förvaltningslag). Det betyder att parten har rätt att ta del av allt material som tillförts ärendet, det gäller även den anmälan som ligger till grund för utredningen.

Om du lämnat ett tips där ditt namn eller annan uppgift som går att knyta till dig finns angiven så kommer den anmälda få ta del av dessa uppgifter. Däremot finns inget hinder mot att du lämnar tipset anonymt. Om ingen uppgift i anmälan går att knyta till dig så kommer den anmälda inte få information om vem du är från Skatteverket. En sak att ha i åtanke här är dock att den som anmäls dock kan misstänka vem som är anmälare grundat på vilka uppgifter anmälaren känner till, exempelvis kanske du som anmälare är den enda som känner till uppgifterna som anges i anmälan.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Välkommen att kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Jakob JohanssonRådgivare