FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/07/2022

Kan en passagerare dömas för medhjälp till grovt sjöfylleri?

Hej Kan man som passagerare bli åtalad för medhjälp till grovt sjöfylleri om man vet om att personen som kör båten är för full? Föraren är ägare till båten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du undrar om en passagerare kan bli åtalad för medhjälp till grovt sjöfylleri om passageraren vet om att föraren (ägaren till båten) är berusad.

Kan en passagerare dömas för medhjälp till grovt sjöfylleri?

Bestämmelsen om sjöfylleri och grovt sjöfylleri anges i 20 kap. 4-5§§ sjölagen, som anger att den som framför ett fartyg som kan framföras med motordrift och har intagit alkohol som överstiger en viss promille i blodet eller per liter utandningsluft döms för sjöfylleri till böter eller fängelse (se mer detaljerat i lag). För att en passagerare ska kunna dömas för medhjälp till sjöfylleri krävs det att passageraren har “främjat gärningen med råd eller dåd”, 23 kap. 4§ brottsbalken (BrB). Det innebär att passageraren måste ha bidragit med en aktiv handling för att kunna drabbas av straffansvar. Det skulle kunna vara aktuellt om passageraren till exempel lånar ut sin båt till någon som denne vet är berusad. Av frågan framgår det att det är föraren som är ägaren till båten, vilket bör innebära att passageraren inte kan drabbas av något straffansvar.

Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare