Kan en ny fastighetsägare avbryta ett befintligt hyresavtal?

jag hyr en fastighet, har ett kontrakt i fyra år. om huset säljs kan den nya ägaren avbryta kontraktet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer utgår från bestämmelserna i Jordabalken (1970:994) för att besvara din fråga.

Som huvudregel kan inte en ny fastighetsägare avbryta ett skriftligt hyresavtal (kontakt) som redan finns. Utan ett hyresavtal gäller alltid mot den nya förvärvaren av en fastighet ifall skriftligt avtal finns och hyresvärden trätt in i fastigheten innan överlåtelsen skett (7 kap. 13 § JB).

Ett undantag till denna regel som bör beaktas är ifall ändringar eller tillägg om förlängning skett till hyresavtalet, då är inte förvärvaren bunden av detta (7 kap. 13 § 2 stycket & 7 kap. 8 § JB).

Skulle inte kraven i 7 kap. 13 § JB som jag tidigare nämnde vara uppfyllda krävs att överlåtaren gör ett förbehåll om upplåtelsen enligt 7 kap. 11 § JB. Dock i och med att du skriver att det är ett kontrakt skulle jag tro att det handlar om ett skriftligt hyresavtal vilket då lever upp till kraven.

En sista möjlighet ifall 7 kap. 11-13 § JB inte uppfyllts så kan hyresgästen behålla sin fastighet om förvärvaren varit i ond tro, alltså vetat eller borde förstått att det fanns en hyresgäst innan förvärvaren köpte fastigheten (7 kap. 14 § JB).

Sammanfattning

I och med att det finns ett kontrakt mellan dig och hyresvärden så ska detta kontraktet även gälla för den nya ägaren av fastigheten. Så ifall ert kontrakt är skriftligt och du trätt in i fastigheten innan överlåtelsen skett så kan inte den nya ägaren avbryta kontraktet såvida ni inte ändrat eller gjort något tillägg i avtalet.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare