FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt31/07/2020

Kan en medlemsavgift vara en skattepliktig förmån?

Jag är medlem och instruktör i en ekonomisk förening (hundklubb). Är det okej att klubben betalar min och andra instruktörers medlemsavgifter? Och måste jag redovisa det i så fall till Skatteverket som en form av lön?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om inkomst på grund av tjänst finns i 11 kap. inkomstskattelagen (IL).

Din första fråga är om det är tillåtet för en arbetsgivare/uppdragsgivare att betala en medlemsavgift för en arbetstagare. Svaret på den första frågan är: ja, det är tillåtet och betraktas som en förmån. Din andra fråga är om du behöver redovisa medlemsavgiften i din deklaration. För att besvara frågan kommer jag att utreda om medlemsavgiften kan betraktas som en skattepliktig förmån och om den behöver deklareras.

Kan en medlemsavgift vara en skattepliktig förmån?

Förmåner och alla andra inkomster som erhålls på grund av tjänst ska som huvudregel tas upp som intäkt i inkomstslaget tjänst vid deklaration (11 kap. 1 § IL). En förmån är skattepliktig om den finns på grund av ett anställnings- eller uppdragsförhållande. Alla förmåner är i princip skattepliktig inkomst för mottagaren och betraktas som ersättning för lön. Det innebär att en medlemsavgift som betalas av en arbetsgivare/uppdragsgivare blir skattepliktig för mottagaren.

Hur ska en förmån deklareras?

En förmån som har erhållits på grund av tjänst ska deklareras i inkomstslaget "tjänst". Beloppet som ska deklareras är marknadsvärdet (61 kap. 2 § IL). Marknadsvärdet är det belopp som arbetstagaren själv hade fått betala för förmånen.

Sammanfattning

En arbetsgivare får lov att ge förmåner som exempelvis ett betalt medlemskap till dig som ersättning för tjänst. Denna form av ersättning för tjänst kallas för förmån och ska redovisas i din deklaration för inkomstslaget tjänst. Detta beror på att förmånen betraktas som ersättning för lön och är därför skattepliktig. Beloppet som ska tas upp i din deklaration är marknadsvärdet på medlemskapet, vilket är det belopp som du själv hade fått betala om din arbetsgivare inte hade betalat avgiften.

Avslutningsvis vill jag berätta att det att det alltid går att kontakta Skatteverket vid frågor rörande skatt. Skatteverket har en skyldighet att besvara frågan och gör det kostnadsfritt.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en till!

Vänligen,

Julia PerssonRådgivare