FrågaPROCESSRÄTTDomstol30/08/2019

Kan en målsägande lägga ner ett av åklagaren väckt åtal?

Hejsan, en kille hota mig eller ja min mor genom mig förra året när han var full, jag då i stundens hetta var väldigt arg och gjorde en anmälan om olaga hot, nu har dem valt att gå vidare med detta gill åtal, jag klarar verkligen inte av att va i ett rum med massa människor då jah får panik, klarar inte heller av att vara via video länk, jag får panik vet inte vad jag ska göra, vill ba få bort skiten för det är bortglömt och inget jag vill gå vidare med.. Mvh

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som jag kommer att förhålla mig till i mitt svar finns i brottsbalken (BrB) och rättegångsbalken (RB).

Olaga hot är ett brott som åklagaren får väcka åtal för även om målsägande motsätter sig detta, 11 § 4 kap BrB. Åklagaren är skyldig att väcka åtal om hen menar att det finns tillräckliga bevis för att ett brott har begåtts och det är troligt att den misstänkte kommer att dömas, 6 § 20 kap RB.

Den som har fallit offer för brottet, du i detta fall, kallas för målsägande. Målsägande behöver inte alltid delta i rättegången utan gör enbart detta om det behövs för att åklagaren ska kunna fullgöra sin uppgift. Om du blir kallad till domstolen måste du dock närvara. Annars riskerar du att bli betalningsskyldig, 15 § 45 kap RB. Vad du kan göra för att underlätta för dig själv är att begära ett målsägandebiträde som kan vara ett stöd för dig både innan och under huvudförhandlingen, 15 § 20 kap RB.

Sammanfattning

Dessvärre är åtalet inget som du själv kan lägga ner. Om åklagaren har valt att väcka åtal kommer hen inte lägga ner åtalet om det inte framkommer information som gör åtalet obefogat. Om åklagaren skulle lägga ner åtalet ändå begår hen tjänstefel.

Vidare har jag alla förståelse för att det känns mycket jobbigt att uppträda i domstol. Du skriver att du rädd för att vara i ett rum fullt av människor och därför vill jag bara klargöra att det kommer troligtvis inte vara mer än 6-9 personer i rummet inklusive dig själv. Dessutom kommer inte du att behöva prata särskilt mycket om du skulle bli kallad, vilket som nämnt inte ens är säkert att du blir. Det bästa du kan göra är att avvakta och se och om du blir kallad rekommenderar jag starkt att du begär ett målsägandebiträde som kan hjälpa dig genom rättegången.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare