Kan en lag strida mot grundlag?

Vad händer om konsumentköplagen innehåller en bestämmelse som går emot regeringsformen och du ska lösa en tvist där det blir aktuellt att ta hänsyn till detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras i regeringsformen (RF). Inledningsvis kan vi konstatera att lag enbart får meddelas av riksdagen (8 kap. 1§) och detta sker genom en relativt invecklad och tidsödande process med många steg och utredningar. Vanligtvis brukar man begära att lagrådet tittar igenom lagförslaget för att bland annat se så det inte strider mot just grundlag (8 kap. 22 § första punkten). Detta yttrande är inte bindande och det medför effekten av att det kan, i teorin, stiftas lag som strider mot grundlag. Men då återstår ytterligare ett skyddsnät nämligen normprövningen som kan utövas av Sveriges domstolar. Normprövningen (eller lagprövningen) innebär att domstolar inte får tillämpa lag som står i strid med grundlagen (11 kap. 14 §).

Avslutningsvis kan det konstateras att lagar som stiftas genomgår en grundlig utredning innan de tillämpas i domstolarna. Men med det sagt är det inte otänkbart att lag kan strida mot grundlag, men det är osannolikt. Inom ramen för din tvist finns det inte mycket du kan göra, du får helt enkelt tillämpa gällande rätt. Däremot kan du alltid göra en JO anmälan och påtala dina funderingar.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare