Kan en kyss vara sexuellt ofredande?

Hej. Jag var på en fest med en kille jag var nära vän med vid denna tidpunkt. Hela kvällen ställde han mig frågor som bla ”kan inte jag vara din nyårskyss”(vilket jag sa att jag inte ville då vi bara var vänner), samt höll om mig på ett sätt som gjorde mig obekväm. Flertal gånger drog mina vänner undan mig från honom då han var allmänt påträngande. En annan på festen kom även fram till mig och pekade på killen och sa att han tyckte att jag såg bra ut, vilket jag svarade personen att han endast var min vän.Trots att jag under kvällens gång visat han att jag är obekväm väljer han att kyssa mig på min kind. Kanske inte värsta grejen men där och då kände jag verkligen att han inte respekterade mig. Anledningen till att jag skriver är för att fråga om detta är något slags ofredande, eller om jag bara själv överdriver situationen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Utifrån den information du har gett kan det vara möjligt att det inträffade kan utgöra sexuellt ofredande enligt 6 kap. 10 § brottsbalken. Straffskalan för brottet är som minst böter och max fängelse i två år.

Enligt den nämnda paragrafen är det straffbart att sexuellt ofreda någon genom att exempelvis ta på, kyssa eller på annat sätt beröra någon på ett sätt som är kränkande. För att det ska vara fråga om sexuellt ofredande måste dock kränkningen ha en sexuell innebörd, det vill säga att det ska vara fråga om ett sexuellt motiv eller syfte bakom handlingen.

I din beskrivning nämner du att personen du var på fest med ställde frågor och höll om dig på ett sätt som gjorde dig obekväm, samt att han kysste dig på kinden trots att du visat att du var obekväm. Detta kan utgöra sexuellt ofredande om handlingarna var sexuellt motiverade eller syftade till att kränka dig på ett sexuellt sätt.

Det är också viktigt att poängtera att samtycke är avgörande för alla sexuella handlingar. Om du har gett tydligt besked om att du inte vill ha några sexuella handlingar med den här personen och han ändå fortsätter att uppträda på ett sätt som gör dig obekväm, kan det utgöra sexuellt ofredande.

Sammanfattningsvis kan man säga att det är möjligt att det inträffade kan utgöra sexuellt ofredande, men detta förutsätter att kränkningarna var sexuellt motiverade vilket jag i ditt fall inte kan utreda närmare med dessa få uppgifter.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa en ny fråga!

Vänligen,

Emelie SalehiRådgivare