Kan en ideell förening bedriva ekonomisk verksamhet?

Hej!

Jag är ekonomiansvarig vid den ideella föreningen X. Vi har precis köpt in merchandise i form av vattenflaskor och tygpåsar i tron på att stärka gemenskapen bland våra medlemmar. Tanken är att vi delvis ska dela ut dessa till våra medlemmar i form av t.ex. prisutdelningar. Vi har dock en liten fundering kring om det är okej att sälja dessa merch för en billig peng (inköpspris eller billigare). Tanken är inte att sälja dessa för att gå med vinst utan för att sakerna dels ska ses som mer "attraktiva" och ha ett "värde" men främst för att möjliggöra framtida inköp av mer merch när en buffert för inköp kanske inte finns. Ideella föreningar är ju inte vinstdrivande så min fråga är framförallt vad vi behöver tänka på för att inte bryta mot några regler för ideella föreningar.

Känner att vi är ute på okänt vatten och uppskattar alla tankar och hjälp gällande ideella föreningar och att ta betalt från medlemmar.

Hälsningar,

Ekonomiansvarig

X

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till ideella föreningar så saknas en speciell lagstiftning (lagstiftning som direkt reglerar ideella föreningars angelägenheter). Ideella föreningar definieras som en förening som inte kombinerar ekonomisk verksamhet med att främja medlemmarnas ekonomiska intressen. Det är alltså tillåtet för en ideell förening att bedriva ekonomisk verksamhet eller främja medlemmarnas ekonomiska intressen, men det är inte tillåtet att göra båda. Om jag har förstått dig rätt så kommer er försäljning av merch inte att innefatta någon form av ekonomiskt gynnande för era medlemmar. I sådana fall så är det inget som hindrar er från att sälja merch till era medlemmar eller att exempelvis ta betalt när ni anordnar något evenemang så länge pengarna går till föreningen och dess syfte. Information om skatteregler för ideella föreningar kan ni hitta på skatteverkets hemsida.

Sammanfattning

En ideell förening kan sälja merch till sina medlemmar och även ta betalt för annat, som exempelvis entréavgifter till föreningens evenemang. Förutsatt att den ekonomiska verksamheten inte samtidigt främjar era medlemmars ekonomiska intressen så bryter ni inte mot några regler för ideella föreningar.

Om du har ytterligare frågor är du välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare