Kan en hyresvärd ta betalt av två personer för hyra av en och samma lägenhet

Tjena!

Jag skulle väldigt gärna få ett optimalt svar, om man som hyresvärd kan ta betalt för en hyresrätt i ett äldreboende för en ny hyrestagare, om hyran redan är betald av förra hyrestagaren. Vad säger lagtexten om det?

MVH.

Nära anhörig till en fattig pensionär.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du är anhörig till en person som nyss flyttat in i en hyresrätt och där den tidigare hyresgästen redan betalt kommande hyra och att du undrar om hyresvärden kan kräva betalning från den nya hyresgästen för samma period.

Svaret på din fråga beror lite på om det är fråga om ett nytt hyresavtal eller ett övertagande/inträdande i ett tidigare avtal och jag kommer därför ge två svarsalternativ.

Nytt hyresavtal

En hyresvärd kan inte hyra ut samma lägenhet till mer än en hyrestagare åt gången. Av allmänna avtalsrättsliga principer följer att det inte är möjligt att sluta ett giltigt hyresavtal med ett startdatum som ligger före dess att den tidigare hyresgästens uppsägningstid löpt ut. Om den förre hyresgästen betalt nästkommande hyra har denne fortfarande rätt att nyttja lägenheten. Det betyder att personen du är anhörig till egentligen inte kan hyra lägenheten förens efter dess att den tidigare hyresgästens uppsägningstid har löpt ut.

Överlåtelse av hyresavtal

Om det istället är så att den nya hyresgästen tagit över den gamla hyresgästens avtal, så kan hyresvärden inte ta betalt en gång till eftersom betalning då redan har ägt rum. Det innebär att personen du är anhörig till inte skulle behöva betala.

Det är svårt för mig att ge ett optimalt svar utan att veta mer om hur hyresförhållandet ser ut men jag skulle i vart fall rekommendera att du/personen som ingått hyresavtalet pratar med hyresvärden för att reda ut hur ligger till.

Hoppas att mitt svar åtminstone gjort det lite klarare.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare