Kan en hyresvärd kräva intyg om graviditet för att godkänna ett lägenhetsbyte?

Hej!

Jag är gravid i vecka 9 och vill ansöka om lägenhetsbyte. Dels pga min graviditet men också för att jag och min partner vill bo tillsammans. Jag bor nu i en etta på 29 kvadrat och har sökt en mer barnvänlig lägenhet på 3 rok. Bytesparten skall gå i pension och behöver billigare boende. Min hyresvärd vill ha ett moderskapsintyg men enligt barnmorskan kan detta inte utfärdas först runt vecka 20. Eftersom jag inte kan lämna in ett moderskapsintyg har de nekat bytesansökan. Kan min hyresvärd kräva intyg på att jag är gravid för att jag ska ha skäliga orsaker att ansöka om en större lägenhet utöver att jag vill bli sambo med min partner?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om en hyresvärd har rätt att kräva intyg om graviditet för att godkänna ett lägenhetsbyte.

Giltigt skäl för lägenhetsbyte

Den som har ett förstahandskontrakt kan ansöka om lägenhetsbyte. För att kunna byta lägenhet behövs en person att byta lägenhet med samt ett giltig skäl för bytet. Det finns flera olika skäl som i huvudregel godkänns vid lägenhetsbyten. Fem vanliga skäl är:

Du behöver en större lägenhet för att du ska bli sambo eller få barn. Du behöver en mindre lägenhet. Du behöver en billigare lägenhet. Du behöver en lägenhet närmare ditt arbete. Du ska arbeta/studera på annan ort.

Hyresvärdens godkännande

Att man som hyresgäst är gravid och dessutom ska bli sambo utgör alltså ett giltigt skäl för lägenhetsbyte. Vidare krävs för ett godkänt byte att den du byter lägenheten med ska ha möjlighet att betala hyran och att denne är "skötsam". Är dessa krav uppfyllda ska hyresvärden godkänna bytet om det inte innebär påtaglig olägenhet för hyresvärden. Exempel på påtaglig olägenhet är att den nya hyresgästen inte kan betala hyran.

Ansökan om tillstånd hos hyresnämnden

Om hyresvärden säger nej till bytet kan man söka tillstånd hos hyresnämnden. Hyresnämnden ska ge tillstånd till bytet om den som ansöker har beaktansvärda skäl. Beaktansvärda skäl kan exempelvis vara att man väntar barn och behöver en större lägenhet.

I ditt fall

Det finns inga regler som säger att den som vill byta lägenhet på grund av att denne ska bli sambo eller väntar barn ska kunna uppvisa ett intyg på graviditeten. Hyresvärden ska alltså säga ja till bytet om den nya hyresgästen är skötsam och har möjlighet att betala hyran. Skulle hyresvärden ändå säga nej till bytet bör man vända sig till hyresnämnden, vilken ska ge tillstånd till bytet då det utgör ett beaktansvärt skäl att man väntar barn.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare