Kan en hyresvärd förbjuda sina hyresgäster att ha husdjur? Kan hyresvärd säga upp våldsam hyresgäst? Vad kan hyresvärd göra med hyresgäst vars katt kissar i lägenhetshuset?

1. Kan man som hyresvärd förbjuda sina hyresgäster att ha husdjur om det inte var så när dem som bor där flyttade in?

2. Vad kan hända med hyresgästen om den beter sig våldsamt?

3. Om man som hyresvärd har en hyresgäst som har en katt som kissar i lägenhetshuset, vad kan hyresvärden göra då?

4. Hur ska man göra för att uppnå ett allergifritt lägenhetshus som innan inte varit det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Då samtliga frågor berör hyresrätt är det Hyreslagen i JB 12 kap som aktualiseras.

Hyresvärds möjlighet att i efterhand införa villkor om att förbjuda hyresgäster att ha husdjur
Om hyresvärden i efterhand vill ändra eller lägga till villkor i hyresavtalet, ska han skriftligen meddela detta till hyresgästerna. Om en överenskommelse inte kan träffas, har hyresvärden rätt att hos hyresnämnden ansöka om ändring av hyresvillkoren. Ansökan får göras tidigast 1 mån efter att meddelandet lämnats till motparten. Detta föreskrivs i 12 kap. 54 § JB.

Här besvaras alltså också hur man kan uppnå ett allergifritt lägenhetshus som innan inte varit det.

Om hyresgästen beter sig våldsamt
En hyresgäst ska se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som försämrar deras bostadsmiljö. Detta gäller störningar som inte skäligen bör tålas (som inte bör accepteras eller som man inte ska behöva stå ut med), enligt JB 12 kap 25 §. En hyresvärd kan då säga upp hyresavtalet i förtid utan uppsägningstid genom förverkande enligt JB 12 kap 42 §, om störningen inte är ringa. Annars kan uppsägning ske genom en vanlig uppsägning med uppsägningstid (minst 3 månader) enligt JB 12 kap 46 §.

Hyresgästens katt kissar i lägenhetshuset
Hyresgästen ska se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de skäligen inte bör tålas. Hyresgästen ska vid användningen av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten, enligt JB 12 kap 25 §. Om detta då missköts kan hyresvärden åberopa förverkande av lägenheten, enligt 12 kap 42 § p. 9. Bestämmelsen föreskriver att om lägenheten vanvårdas och hyresgästen åsidosätter något av det som ska iakttas enligt JB 12 kap 25 § vid användning av lägenheten eller inte håller den tillsyn som krävs enligt nämnda paragraf och rättelse inte görs utan dröjsmål efter tillsägelse, kan hyresrätten förverkas. Härmed krävs att hyresvärden ger hyresgästen chans att bättra sig genom att först ge hyresgästen en tillsägelse, enligt JB 12 kap 43 § 1 st.

Hoppas att du fick svar på dina frågor!

Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare