Kan en hyresvärd förbjuda rökning på innergården?

Hej

Jag bor i hyresrätt och hyresvärden har satt upp en lapp om att rökning ej är tillåten på allmänna utrymmen. Jag är inte rökare själv men vi har ett gammalt par som går ut på gården och röker sedan deras lägenhet renoverats. Tycker det känns konstigt med denna häxjakt på det gamla paret så vill höra vad som gäller. Får hyresvärden förbjuda rökning på innergården? Får man förbjuda rökning på deras balkong? Deras grannar på den sidan dom bor har inga problem med att dom röker. Det är grannar på andra sidan gården som stör sig på att dom sitter ute och röker. Kan man få råd om vad som gäller och vad hyresvärden får göra? Vill gärna hjälpa dom.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilken rätt en hyresvärd har att förbjuda rökning i fastighetens allmänna ytor och i lägenheter.

Då det rör sig om hyresrätt blir 12 kap. JB tillämpligt. Enligt 12 kap 25 § JB ska hyresgästen se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara farliga för hälsan eller annars skäligen inte bör tålas. Förekommer det en sådan störning i boendet ska hyresvärden ge hyresgästen tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör.

Enligt flera domstolsavgöranden (b.la. ÖH 9814-11) har dock rökning inte ansetts utgöra en sådan störning. Detta eftersom det svårligen går att bevisa att röklukt är en störning av sådan omfattning att den ej skäligen bör tålas. Med detta sagt går det inte, även om hyresvärden skulle vilja detta, att förbjuda rökning på allmänna utrymmen såsom exempelvis balkonger och uteplatser. Undantaget är om det skulle röra sig om ett särskilt allergiboende, men detta verkar inte vara aktuellt i ert fall. Sammanfattningsvis kan man alltså konstatera att hyresvärden inte har möjlighet att förbjuda rökning i den utsträckning som beskrivs.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare