Kan en hyresrätt anses förverkad då man varit folkbokförd på annan adress?

Hej Bästa Lawline!

Jag har bott i en hyresrätt ca 8 år och skött allt till punkt o pricka.

Har nu mottagit en uppsägning där värden ej anser att jag har

behov av lägenheten då jag varit folkbokförd på landet ibland

och ibland på aktuell adress i lägenheten. Landet är Värmdö ca

5 mil utanför Sthlm. Förhandlingen är förpassad till hyresnämnden

för avgörande. Jag har de facto bott i lägenheten under hela hyrestiden

ngn hos er som har ngt bra tips om vad göra, hur bemöta?

Mvh

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline!

Vad som krävs för att en hyreslägenhet ska anses vara förverkad
I 12 kap. 42 § jordabalken (hyreslagen) återfinns de omständigheter som kan leda till att en hyresrätt förverkas, samt ger hyresvärden rätt att säga upp hyresgästen. Att du inte varit folkbokförd på hyresrätten är i sig inget skäl för uppsägning. Vidare i 23 § står det att "bostadshyresgästen får inte använda lägenheten för något annat ändamål än det avsedda", vilket i sin tur kan innebära att lägenheten inte används som boende, trots att det är ändamålet. Detta kan i sin tur vara en grund för uppsägning, men växelvis boende borde det inte vara grund nog för att hyresrätten ska anses förverkad. Vidare enligt 46 § hyreslagen har man som förstahandshyresgäst rätt till förlängning av avtalet (besittningsskydd), vilket gör att du har en form av skydd för uppsägning utan tillräcklig anledning.

Man kan presumera att en person bor på den adress som denne är skriven. Det är därför till fördel att man är skriven på sin "rätta" adress, om ett ärendet skulle förpassats vidare till Hyresnämnden vid t ex en tvist. Det kan då krävas bevisbörda för att man faktiskt bor på den adressen.

Sammanfattningsvis
Utifrån hur du beskrivit din situation får du vänta in Hyresnämndens avgörande, men enligt hur du beskrivit situationen ovan bör inte det vara nog anledning för att din hyresrätt ska vara förverkad.

Hoppas att svaret var till din hjälp!
Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare