Kan en hyresgäst sägas upp om hyresvärden erbjuder hyresgästen en likvärdig hyresrätt?

Kan jag säga upp en hyregäst om jag erbjuder en likvärdig lägenhet

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regleringar angående hyresrätter återfinns i 12 kap. Jordabalken (JB).

Jag utgår från att hyresavtalet gäller på obestämd tid, varför det upphör att gälla när det sägs upp, se 12 kap. 3 § 1st. JB.

Det finns inte något hinder mot att säga upp hyresgästen på det sätt du anger ovan, dock krävs givetvis hyresgästens medgivande, förutsatt att hyresgästen inte har förverkat hyresrätten enligt 12 kap. 42 § JB.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare