Kan en hyresgäst säga nej när hyresvärden vill installera temperaturmätare i lägenheten?

Hej! Får en hyresgäst motsätta sig montering av temperaturmätare/loggare i lägenhet? För att kontrollera temperatur i lägenheterna och på det sättet både förbättra klimat för boende och energiförbrukning. Finns det något som säger att mäta temperatur hos hyresgäst som inkräktar på deras integritet? Eftersom jag vet att stora fastighetsbolag gör det borde det inte vara några problem. Jag skulle dock uppskatta en paragraf att luta mig mot.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är jordabalken (JB).

Kan hyresgästerna motsätta sig installationen av temperaturmätare?

I 12 kap. 18 d § 1 st. JB sägs att en fastighetsägare endast får under de förutsättningar som anges i andra stycket 1. utföra sådana standardhöjande åtgärder på fastigheten som har en inte obetydlig inverkan på en bostadslägenhets bruksvärde eller 2. utföra åtgärder som medför en inte oväsentlig ändring av en bostadslägenhet eller av de gemensamma delarna av fastigheten. Och i bestämmelsens andra stycke anges bl.a. att för att sådana åtgärder ska få vidtas krävs det att de har godkänts av de berörda bostadshyresgästerna eller att hyresnämnden har lämnat tillstånd till åtgärderna.

Den centrala frågan blir således att avgöra om den tilltänkta monteringen av temperaturmätare kommer att påverka lägenheternas bruksvärde och därmed (potentiellt) hyresnivåerna eller om åtgärden från hyresvärdens sida kan betraktas som en inte oväsentlig ändring av bostadslägenheterna. Om detta är fallet krävs antingen samtycke från hyresgästerna eller, för det fall hyresgästerna motsätter sig den aktuella installationen, ett tillstånd från hyresnämnden. Min bedömning är dock att den här typen av förbättringsarbeten bör falla utanför bestämmelsen i 12 kap. 18 d § JB, vilket i så fall innebär att det rör sig om en åtgärd som inte kräver ett godkännande från hyresgästerna.

Vad gäller avseende tillträde till lägenheterna? Behövs ett godkännande ifrån hyresgästerna?

I 12 kap. 26 § 2 st. JB uttalas bl.a. att hyresvärden efter tillsägelse minst en månad i förväg får i lägenheten låta utföra mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder eller men i nyttjanderätten. Sådana arbeten får dock inte utan hyresgästens medgivande utföras under den sista månad som hyresförhållandet består.

Exakt hur installationen (monteringen) kommer att gå till är för mig ovisst. Men det torde i vart fall och under alla omständigheter vara fråga om ett mindre brådskande förbättringsarbete på det sätt som avses i lagtexten och gissningsvis kommer detta inte heller att medföra väsentligt hinder och/eller men i hyresgästernas nyttjanderätt.

Mot bakgrund av ovanstående liksom det tidigare anförda under den första underrubriken blir slutsatsen och som svar på din huvudsakliga fråga att hyresgästerna i förevarande fall inte bör kunna motsätta sig hyresvärdens önskan om att förse lägenheterna med temperaturmätare. Skulle hyresvärden uppleva att hyresgästerna underlåter att bereda denne tillträde till de aktuella lägenheterna finns möjlighet för hyresvärden att i sista hand vända sig till Kronofogdemyndigheten (KFM) och ansöka om särskild handräckning enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning, se 12 kap. 26 § 5 st. JB.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare