Kan en häst utmätas för en förvarande bondes skulder?

Kan min häst som står installad hos en bonde bli ett objekt som kan utmätas om bonden har skulder som kronofogden mäter ut.

Jag äger hästen och har alla papper på den och har den försäkrad i mitt namn.

Har ryktesvägen hört att kronofogden kan ta min häst och sälja den för att lösa bondens skulder stämmer det???

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i utsökningsbalken (UB).

Hästen får utmätas för bondens skulder om det framgår att den är hans (UB 4 kap. 17 §). Eftersom bonden har hästen hos sig antas han vara dess ägare om det inte framgår att någon annan äger hästen (UB 4 kap. 18 § första stycket). Eftersom du kan bevisa att du äger hästen genom dina papper så kommer det inte längre antas att hästen är bondens och den kommer då inte kunna utmätas för bondens skulder.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare