Kan en granne kräva att jag stoppar mitt barn från att springa runt inomhus på dagtid?

Hej!

Jag bor i en hyresrätt på andra våningen med min 2,5-åring. Grannen under kom precis upp och klagade på att min son sprang runt inomhus. Hon sade att det skrämmer hennes hund. Klockan var 12:30 - så alltså MITT på dagen! Hon sade att han kunde leka utomhus.

Jag undrar om de verkligen kan kräva detta av mig och min son. Han sprang runt, ja, men han är 2,5 år och ett lugnt barn. Han skrattar och springer ibland men måste jag stoppa det när det är mitt på dagen??

Tack.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som att du undrar ifall din granne kan kräva att du ser till att ditt barn inte springer runt under dagtid. Frågan rör hyresrätt och vad man kan kräva respektive vad man måste acceptera som hyresgäst. Regler finns i 12 kap jordabalken (JB). I 12:25 JB stadgas att hyresgästen måste se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som är så pass allvarliga att de inte bör tålas. Bestämmelsen omfattar alltså sådant som inte faller under ljud som genereras av "normalt beteende". Att ditt barn springer runt ibland på dagtid kan inte anses vara en otillåten störning. Din granne har därför ingen rätt att kräva att du stoppar ditt barn från att springa runt ibland på dagtid.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare