Kan en fritt trycka motiv och varumärken på produkter för försäljning?

Hej lawline!

Jag har kommit på en affärsidé som jag tror stenhårt på men har kommit över några frågor kring varumärke och immaterialrätt.

Min idé är att kunden ska kunna designa sin produkt själv på hemsidan och välja motiv och tryck, produkten går sen vidare till tryckeriet där motivet kunden valt trycks på produkten.

Om kunden skulle välja tillexempel att trycka ett Gucci motiv eller adidas märke på produkten, begår jag då något brott?

Eller hur fungerar det?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att försäljningen på produkterna går via dig medan kunderna får välja vilket tryck dem vill ha. Jag utgår från att det inte bara gäller märken utan även citat, olika symboler etc. Jag kommer främst att utgå från Upphovsrättslagen (URL) och Varumärkeslagen (VmL) för att besvara din fråga. Inom immaterialrätten är det svårt att peka ut exakt vad en får och inte får göra eftersom det är väldigt beroende av det enskilda fallet. Av den anledningen kommer jag förklara i allmänhet hur immaterialrätten fungerar och så gott som möjligt applicera det på ditt fall.

Upphovsrättslagen

När det gäller litterära och Konstnärliga verk så har den som skapat verken upphovsrätten till dem. Det kan handla om fotografier, filmverk, skrift och det är en väldigt vid tolkning om vad som ses som ett konstverk (1 kap. 1§ URL). Det krävs dock att konstverket har nått en viss verkshöjd, alltså att den är så pass originell och självständig i den mening att det är upphovsmannens egen intellektuella skapelse för att den ska få upphovsrättsligt skydd. Den som har upphovsrätt till ett verk har den uteslutande rätten att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det eller göra det tillgängligt för allmänheten (1 kap. 2§ URL). Så försäljning av dessa upphovsrättsskyddade verk är en inskränkning av konstnärens upphovsrätt och är förbjudet (1 kap. 2§ tredje stycket 4:e punkten URL). Så ifall en vill trycka något känt citat från en bok eller fotografi så kan det vara förbjudet. Undantag finns för t ex privat bruk, men i och med att det handlar om försäljning blir det inte aktuellt. Citat kan också i undantagsfall användas men det måste göras med "god sed" och motiverat ändamål, det handlar oftare om att det ska hjälpa till med en sorts framställning eller klargöra något i ett arbete eller t ex bokrecensioner (2 kap. 22§ URL). Jag personligen tvivlar på att försäljning inkluderas i undantaget. Annars hade enda möjligheten varit att upphovsmannen överlåtit rättigheterna till verket, det regleras i 3 kap. URL.

Varumärkeslagen

Både Gucci och Adidas är varumärken och är beskyddade med ett varumärkesskydd. Detta gäller även alla andra kända märken i världen. Lagen skyddar varumärken med särskiljningsförmåga och som kan återges i varumärkesregistret (1 kap. 4§ VmL). Den som har ett varumärkesskydd genom registrering har ensamrätt till det (1 kap. 6§ VmL) eller genom inarbetning enligt (1 kap. 7§ VmL).

De som äger rättigheterna till varumärken har en exklusiv rätt att använda varumärket i näringsverksamhet. Ensamrätten innebär att ingen annan än innehavaren, får utan dennes tillstånd använda ett tecken i sin näringsverksamhet som ens är identiskt med varumärket och används för samma slags varor eller tjänster. Försäljning av produkter med ett skyddat varumärke är därmed förbjudet. Så ifall det finns risk för förväxling med det originella varumärket får en person inte använda tecknet, vilket innebär att det är helt förbjudet att använda den faktiska märket. Ifall varumärket är välkänt räcker det med att användningen skapar associationer till det varumärket för att det ska strida mot lagen (1 kap. 10§ VmL). Värt att nämna är att detta också gäller för kända mönster som behandlas i Mönsterskyddslagen, det gäller olika former, design osv.

Sammanfattning

Litterära och konstnärliga verk har ofta ett automatiskt upphovsrättsligt skydd ifall de når en viss verkshöjd, ifall det anses upphovsrättsligt skyddad har upphovsmannen uteslutande rätt till att förfoga över verket och framställa exemplar av det, vilket gör det förbjudet att sälja produkter med det tryckta verket på.

Möjligheterna att efterlikna varumärken är väldigt begränsade och kan ofta strida mot lagen. Ifall varumärket är välkänt och etablerat eller registrerats för varumärkesskydd så har innehavaren en ensamrätt att använda märket. Det innebär att det är förbjudet att I näringsverksamhet använda samma märke eller ett märke som efterliknar det originella.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare