Kan en före detta sambo kräva att man ska betala hyra under uppsägningstiden?

Hej! Jag och min fd sambo har hamnat i en tvist. Han tycker att jag ska betala halva hyran där vi bodde tillsammans under någon slags uppsägningstid när jag redan flyttat. Har han rätt till detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Under uppsägningstiden så ska hyran betalas som vanligt då hyrestagaren fortsätter att nyttja lägenheten tills avtalet är uppsagt. Den som står på hyreskontraktet är den som är skyldig att betala hyran, det som blir centralt i din situation är därmed vem det är som står på kontraktet. Om det är du själv som står på kontraktet och inte din före detta sambo så är det dig som hyresvärden kan kräva på hyran och du är därmed skyldig att betala hyran även under uppsägningstiden. Om det istället är din före detta sambo som ensam står på avtalet så är det enbart han som hyresvärden kan kräva på hyran.

Även om det enbart är din före detta sambo som står på kontraktet så är det viktigt att poängtera att det skulle kunna anses föreligga ett muntligt avtal mellan er om ni bestämt att ni skulle dela på hyran. Om ett sådant muntligt avtal funnits så måste det dock förutsättas att det endast gällde när du bodde i lägenheten och bör således inte kunna åberopas nu när du flyttat ut.

Den situation som kan bli mer problematisk för dig är om ni båda står på hyresavtalet. Om detta är fallet så är ni båda solidariskt betalningsskyldiga för hyran och hyressvärden kan kräva vem som helst av er. Utöver detta så kan din före detta sambo även kräva dig i efterhand om du inte betalat din del av hyran. Detta gäller även om du valt att flytta ut tidigare, då du under uppsägningstiden forfarande haft rätt och möjlighet att nyttja lägenheten också.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare