Kan en förälders nya partner få vårdnad om tidigare barn?

Ett par skiljer sig. De har gemensam vårdnad om deras två biologiska barn. Efter några år ansöker mamman om enskild vårdnad. Hon och pappan kommer överens om detta just innan huvudförhandlingen och mamman får vårdnaden. Mamman är gift med en annan man och de önskar att den nya mannen ska få delad vårdnad om mammans två tidigare barn. Är detta möjligt? Hur gör man? Är adoption ett alternativ annars?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

De regler i svensk rätt som reglerar boende, umgänge och vårdnad av barn finns i 6 kap föräldrabalken (FB).

Föräldrar är vårdnadshavare

Enligt 6 kap 2 § FB är det föräldrarna som är vårdnadshavare för barnet, om inte rätten anförtrott vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. En särskilt förordnat vårdnadshavare kan till exempel utses när båda föräldrarna har avlidit.

Kan man bli vårdnadshavare åt sin partners barn?

Att någon som inte är barnets förälder ska kunna bli vårdnadshavare för barnet kan inte ske av sig själv eller genom särskild process. Det gäller även om du är i en relation, eller till och med gift, med barnets vårdnadshavare. Den enda möjligheten du som utomstående har till att bli vårdnadshavare för barnet är genom adoption.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Vänligen,

Felicia FredinRådgivare