FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt25/04/2023

Kan en förälder ta ut pengar från barnets sparkonto och själv använda dessa pengar?

Hej, jag fyller 18 år om drygt en månad. Jag har ett sparkonto som jag ska få tillgång till när jag blir 18 och jag har sett i fram emot att få det, då jag planerat att skaffa körkort och fortsätta mina studier. Men jag kom hem efter en resa igår och min lillebror sa att våran mamma har tagit ut alla pengar på hans sparkonto. Jag antog att detta var för att våra föräldrar nyligen skilde sig och hon behövde pengarna, men jag pratade precis med min pappa och han kan inte se några pengar på någon av mina syskons eller mitt sparkonto (vi är 4 barn). Pappa hade också fått hem ett brev där det stod att någon har tagit pengar från deras konto som dem hade tillsammans. Jag är osäker på om det endast står att det inte finns pengar på sparkontona pågrund av säkerhetsskäl, eller om det verkligen inte finns pengar kvar. Jag vet att jag hade en del tusenlappar i mitt sparkonto då min mormor lägger in 1000kr varje år så länge jag kan minnas. Om jag får tillstånd till kontot och det inte finns pengar eller mycket mindre än vad jag ska ha, vad kan jag göra då? Hur kan jag veta att alla mina pengar är kvar på kontot? Är det lagligt att som förälder ta pengar från barnens sparkonto? Jag vet inte vart jag ska göra, det känns som hela min framtid rasats framför mina ögon.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att säga vilken tråkig situation både du, din pappa och bror har hamnat i och jag hoppas att allt löser sig tillslut. Eftersom du ännu inte är 18 år gammal är du omyndig och regler kring hur en omyndigs tillgångar ska förvaltas finns i Föräldrabalken (FB).

Kan en förälder ta ut pengar från barnets sparkonto?

Jag tolkar det som att både din mamma och pappa är vårdnadshavare över dig och din bror. Som vårdnadshavare är man också vanligen förmyndare över sitt barn, vilket betyder att man har hand om barnets ekonomiska förhållanden, som exempelvis sparande, 12 kap 1 § FB. Även om föräldrar har en rätt stor frihet att välja hur de vill förvalta barnets tillgångar har de en skyldighet att alltid företräda barnets intresse och att förvalta pengarna i barnets intresse. Att ta ut en stor del eller hela summan från barnets sparkonto för att använda i eget syfte är alltså inte okej och kan medföra skadeståndsskyldighet om detta innebär att den omyndige lidit skada, 12 kap 14 § FB. Om det är så att din mamma har tagit pengar från din och din brors sparkonto för att själv använda dessa så är det alltså möjligt för er att föra en skadeståndstalan mot er mamma.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare