FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt06/10/2018

Kan en förälder stoppa umgänget?

Hej jag har umgänge med min dotter lördag 10-18 och söndag 10-18. Nu har pappan stoppat umgänget pga att säger sig vänta på ett beslut från tingsrätten. Kan han verkligen göra så? Stoppa umgänget

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln i svensk rätt är att barnets bästa är att ha nära och god kontakt med båda föräldrarna (6 kap 2a § Föräldrabalken, FB). På grund av den starka huvudregeln i svensk rätt så krävs det ganska allvarliga missförhållanden för att en förälder ska anses som olämplig umgängesförälder. Din dotters pappa kan vända sig till tingsrätt och få umgänget att upphöra. Men tills dess så har du rätt till umgänge enligt 6 kap 15 § FB. Din dotters pappa kan riskera att göra sig skyldig till umgängessabotage genom att stoppa umgänget innan tingsrätten meddelat något beslut om att umgänget ska upphöra.

För fler frågor är du välkommen att ringa vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

Vänligen

Therese AxénRådgivare