FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt24/06/2018

Kan en förälder resa iväg med det gemensamma barnet hur länge som helst?

Jag och mitt ex har en 3månaders bebis som vi har delad vårdnad av

Vi var tidigare sambo's men när vi separerade så flyttade jag ut och hon och min son bor kvar i lägenheten.

Hon vill nu åka iväg utomlands tillsammans med vår son, vilket jag tidigare sagt är ok och vi har ordnat med pass till honom.

Men från att det skulle varit en 3v semester så skall hon nu vara iväg 6v vilket gör att inte få träffa honom på en väldigt lång tid. Kan hon resa iväg hur länge som helst med min son då vi gemensamt skaffade pass åt honom och har delad vårdnad?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Allt som berör ert barn ska ni besluta gemensamt enligt föräldrabalken och vara överens om, då ni har gemensam vårdnad (vilket är samma som delad vårdnad). Den förälder som anser att ett beslut inte är bra för barnet kan sägas ha veto gentemot den andre föräldern, det innebär att om du säger nej till att barnet får åka på semester är det nej som gäller.

Ni har gemensamt skaffat ett pass, en identitetshandling åt barnet, men med det är det inte fritt fram för en förälder att resa med ett barn. Det behövs den andre förälderns tillåtelse att resa med barnet varje gång barnet ska göra en resa. Modern behöver därmed ett intyg från dig att det är okej att barnet följer med henne till ett annat land, samt en angivelse om hur länge barnet har tillåtelse att få vistas där.

Godkänner du en resa för 3 veckor och den andre föräldern stannar kvar i landet i 6 veckor kan denne riskera att åtalas för egenmäktighet med barn då denne olovligt skiljer barnet från den andre föräldern. Det är av stor vikt för att modern ska kunna resa att hon har din skriftliga tillåtelse annars kan hon stoppas i tullen och få avbryta sin resa om du begär det.

Återkom gärna om du har följdfrågor i ditt ärende.

Jennie NilssonRådgivare