FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/10/2017

Kan en förälder neka den andra föräldern umgänge med deras gemensamma barn?

Kan pappan neka mig som mamma att ha umgänge med vår dotter på grund av att han inte tycker jag mår bra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan pappan neka dig umgänge med din dotter?

Det korta svaret är nej, det kan han inte. När det kommer till frågor om barn är det däremot alltid barnets bästa som står i fokus och därmed också barnets rätt till att ha en god relation till sina föräldrar, inte föräldrarnas behov till en relation med sina barn.

Det är möjligt för er föräldrar att avtala om hur umgänget med ert barn ska vara. Ett sådant avtal är endast giltigt om det är skriftligt och har godkänts av socialnämnden. Om ni föräldrar inte är överens om umgänget, som fallet verkar vara här, har du möjlighet att väcka talan inför domstol gällande umgänget. Då är det upp till domstolen att avgöra om det är barnets bästa att ha umgänge med båda föräldrarna eller inte. Talan om umgänge kan också föras av socialnämnden, se 6 kapitlet 15 a § föräldrabalken.

Vad ska du göra?

Om det inte är möjligt att komma överens med barnets far skulle jag rekommendera dig att kontakta socialnämnden och be om råd. Om du behöver väcka talan inför domstol är det klokt att anlita ett juridiskt ombud, det kan du göra här.

Hoppas du fick svar på din fråga! Du får gärna lämna ett omdöme för min fortsatta utveckling.

Alicia AbreuRådgivare