Kan en förälder bli betalningsskyldig för ett myndigt barns böter?

Vår son 19 år har blivit gripen av polis med ca 80 gram amfetamin i sin väska. Enligt vad vi kan få fram är.möjligt straff, böter eller fängelse upp till 6 månader. Min fråga är, om han får böter hur fungerar det då. Han har inga tillgångar eller någon inkomst. Det lär ju därför gå till kronofogden men han äger i princip bara sina kläder. Blir vi som föräldrar betalningsskyldiga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man döms till böter har man trettio dagar på sig att betala från det att tiden för att överklaga domen har gått ut. Om man inte betalar inom dessa trettio dagar skickas en påminnelse från polisen. Polisen har inte möjlighet att lägga upp en avbetalningsplan eller ge anstånd på betalningen om man inte kan betala och kommer därför att skicka ärendet till Kronofogden om betalning inte kommer in i tid (6 § bötesverkställighetslagen).

Kronofogden kan i särskilda fall ge uppskov med betalning om det är påkallat med hänsyn till gäldenärens personliga förhållanden t.ex. då det föreligger sjukdom eller arbetslöshet (7 § lag om indrivning av statliga fordringar). Det är dock väldigt svårt att få till ett uppskov när det kommer till böter.

Om man inte betalar kan Kronofogden driva in summan genom utmätning. Det innebär att Kronofogden istället tar egendom som man äger och använder som betalning för böterna. Vid utmätning undantas sådana tillgångar som man använder i sitt dagliga liv som t.ex. kläder, enklare möbler och husgeråd (5 kap 1 § Utsökningsbalken). Om inga tillgångar av värde finns kommer alltså inget att tas i anspråk. Om din son senare införskaffar sig tillgångar eller får en inkomst kan Kronofogden komma att ansöka på utmätning eller löneutmätning då.

Ni som föräldrar kan inte bli betalningsskyldiga för en skuld er myndiga son har. Vid utmätning kan endast tillgångar som ägs av sonen utmätas. Om ni t.ex. bor i samma bostad kan ni föräldrar visa att det är ni som äger tillgångarna och de undantas då från utmätning (4 kap. 17-18 § Utsökningsbalken).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Evelina OlssonRådgivare