Kan en f.d. sambo få besittningsrätt?

Jag och min make köpte en bostad som vår son bor i. Nu har hans fd flickvän och mor till deras gemensamma barn skrivit sig på adressen för att hennes tidigare barn (2 st) ska få rätt till busskort. Vi står för alla kostnader vad gäller lägenheten (hyra, el osv). Kan hon hävda någon form av besittningsrätt? Måste vi vidta några åtgärder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Jag har lite svårt att tolka din information om hur situationen egentligen ser ut så jag behandlar de frågor jag tror kan vara aktuella.

Samboskap

Eftersom ni köpte bostaden till er son och det inte verkar vara fråga om en gåva till er son kan hon inte få rätt till en andel av bostaden eller dess värde.

Om hon inte bor i bostaden

Om hon inte bor i bostaden utan har skrivit sig där ändå enbart för att få busskort till sina barn begår hon troligtvis bedrägeri gentemot staten. Bor hon inte i bostaden kan inte på något sätt få rätt att ta över bostaden eller annan form av besittningsskydd.

Om hon bor i bostaden utan att vara sambo

Om hon bor i bostaden utan att ett faktiskt parförhållande med samliv och gemensamt hushåll föreligger är hon inte sambo enligt lagens mening utan närmare inneboende. För att citera hyresnämnden:

"En inneboende har inte rätt att ta över lägenheten. Det gör ingen skillnad om den inneboende är en närstående person, till exempel ett barnbarn som är inneboende hos sin mormor eller morfar.

Man kan inte kvalificera sig för att få ta över en lägenhet bara genom att vara folkbokförd på lägenhetens adress. Det är bara den som rent faktiskt har bott i lägenheten som kan ha rätt att ta över den."

Om de är sambo

Om de skulle vara sambo "på riktigt" och vara ett par igen, vilket det inte verkar som enligt dina uppgifter, kan hon ha rätt att få ta över bostaden om hon bäst behöver den och det med beaktande av helhetsbilden kan anses skäligt (rimligt) att hon får ta över den.

Om det var mindre än ett år sedan som deras ursprungliga samboförhållande upphörde kan hon ha rätt att kräva övertagande av bostaden. Men om hon lämnade bostaden hade hon bara tre månader på sig. Har den tiden passerat har hon ingen rätt att ta över bostaden.

Slutsats

Utifrån hur jag uppfattar din information kan hon inte få något besittningsskydd eller på annat sätt få rätt till en andel av bostaden. Ni bör därför inte behöva vidta några åtgärder.

Om det är någon del av era funderingar som jag inte besvarat får ni gärna tydliggöra informationen i den delen i kommentarsfältet så ska jag försöka klargöra även detta.

Med vänlig hälsning

Niclas FribergRådgivare