FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/03/2018

Kan en ensam vårdnadshavare byta ett barns efternamn utan samtycke från den andre föräldern?

Hej

Jag L har en dotter med en före detta med namn J. Vår dotter blir 10 år nu i maj. Jag är gift med en ny med namn L och väntar en dotter i juli. Mitt ex har inte haft kontakt eller umgänge med vår dotter på flera år, så jag sökte ensam vårdnad via tingsrätten med hjälp av en advokat då mitt ex aldrig ville svara mig. Vår dotter har mitt ex's efternamn som mellannamn och mitt efternamn som efternamn. Nu till frågan, kan jag byta ut hennes mellannamn så hon heter lika som mig? Så hon får mitt efternamn som mellannamn och min nya mans efternamn som efternamn.. Hon vill så gärna det själv. Men kan jag fixa det utan att mitt ex måste godkänna något?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur jag uppfattar din fråga

Du har efter kommunikationssvårigheter med ditt ex ansökt om ensamvårdnad för ert gemensamma barn och fått det beviljat. Er dotter bär fortfarande ditt ex efternamn som mellannamn. Din fråga är nu om du har rätt att ändra hennes namn utan att ditt ex samtycker till det.

Tillämplig lag

För att besvara din fråga kikar vi närmare på lag (2016:1013) om personnamn. Viktigt att notera är att den tidigare så kallade namnlagen upphörde att gälla 2017-07-01.

Tingsrätten kan besluta om namnbyte om det är för din dotters bästa

Inledningsvis kan kort sägas att du som ensam vårdnadshavare har att företräda din dotter ensam i alla frågor som rör hennes person, så även namnbyte (6 kap. 11 § FB).

Nu kikar vi på hur du som ensam vårdnadshavare kan gå tillväga för att byta din dotters efternamn (34 § lag (2016:1013) om personnamn).

Trots att du har ensam vårdnad krävs i fråga om namnbyte som utgångspunkt ändå ditt ex samtycke för att du ska ha rätt att byta din dotters efternamn. Eftersom du, baserat på din text, inte har eller har haft någon kontakt med ditt ex under en längre period är det alternativet förmodligen osannolikt. Därför går vi vidare.

Domstol kan dock, om de anser det vara barnets bästa, besluta att din dotter ska få lov att byta efternamn utan ditt ex samtycke.

Att barnet vill heta detsamma som dig skulle kunna tala för att det kan anses vara till barnens bästa. Det verkar inte heller som att hon har eller har haft någon kontakt med föräldern under en inte obetydlig tid i hennes liv. Samtidigt har hon burit efternamnet i över halva hennes liv som det verkar baserat på din text. Domstolen ska även ta större hänsyn till barnets egna åsikter och vilja ju äldre de blir.

Jag skulle personligen tro att domstolen kommer att göra en avvägning av hur viktigt det är för henne att behålla ett band till den genetiska föräldern och hur sannolikt det är att hon inte kommer att återfå någon kontakt med denne. Av den informationen jag har att utgå ifrån skulle jag säga att omständigheterna talar för din sak. Jag vill samtidigt inte lova något om hur domstol skulle döma i ert fall i brist på mer ingående information.

Som nyttig information kan jag lägga till att det inte spelar någon roll om ditt ex efternamn är ett mellannamn. Även dubbelefternamn omfattas av lagregeln.

Din dotter kan själva byta när hon fyller 18 år

Skulle ditt ex inte gå med på ett namnbyte och domstolen av någon anledning skulle avslå din önskan, kan din dotter själv välja att byta efternamn när hon fyllt 18 år, även utan samtycke från ditt ex (9 § första stycket lag (2016:1013) om personnamn).

Hur du kan gå vidare

Om du vill gå vidare med ärendet, så ska du väcka en talan i tvist om efternamn hos tingsrätten på den ort närmast där ni befinner er (45 § första stycket lag (2016:1013) om personnamn).

Här ges även din dotter en möjlighet att genom socialnämnden uttrycka sin vilja att byta efternamn (45 § tredje stycket lag (2016:1013) om personnamn).

Sammanfattning

Trots att du har ensam vårdnad om er dotter krävs som utgångspunkt ditt ex samtycke för att du ska få lov att byta er dotters efternamn.

Du kan med domstols hjälp framtvinga ett namnbyte, men jag vill inte uttala mig i utgången av frågan i brist på mer ingående information.

För att framtvinga ett namnbyte måste du väcka talan i den tingsrätt närmast där ni befinner er. Här ges även en möjlighet för din dotter att uttrycka sin vilja.

När er dotter har fyllt 18 år står det henne fritt att själv välja efternamn, samtycke eller ej.

Avslutande ord

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och önskar dig lycka till!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare