Kan en dotter, som inte äger någon del i en förälders bostadsrätt, bo i lägenheten utan tillstånd från bostadsrättsföreningen?

Har just köpt en bostadsrätt för min dotters räkning. Nu säger föreningen att hon måste stå med som Delägare med viss procent för att det inte skall handla om ett andrahands kontrakt.

Får inte min dotter bo i "min" lägenhet utan att detta är okeyat av HSB föreningen.

Skulle vara glad om jag kunde få ett klart svar på min fråga.

Tackar på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga så här:

Du har köpt en bostadsrätt som ska användas som bostad åt din dotter. Din dotter äger inte någon andel i bostadsrätten. Frågan är därför bostadsrättsföreningens tillstånd krävs för att din dotter ska ha rätt att bo i lägenheten.

Frågan besvaras med regler som finns i bostadsrättslagen (BrL).

Allmänna utgångspunkter

Det finns två möjligheter för din dotter att använda lägenheten som boende utan att vara delägare:

1. Genom en andrahandsupplåtelse kan din dotter bo i lägenheten som andrahandshyresgäst.

2. Din dotter kan bo i lägenheten som inneboende.

Jag kommer att behandla dessa alternativ var för sig.

Alternativ 1: Andrahandsupplåtelse

En andrahandsupplåtelse föreligger om din dotter självständigt använder hela lägenheten för eget boende. En andrahandsupplåtelse kräver inte ett uttryckligt avtal mellan dig och dottern, det är tillräckligt att dottern med din tillåtelse brukar lägenheten som sin egen bostad. Enligt 7 kap. 10 § BrL krävs dock att bostadsrättsföreningens styrelse lämnar tillstånd till andrahandsupplåtelsen.

Om styrelsen inte vill lämna tillstånd till andrahandsupplåtelsen

Om Styrelsen av någon anledning inte vill lämna tillstånd till andrahandsupplåtelsen så kan du istället vända dig till hyresnämnden. Hyresnämnden kan enligt 7 kap. 11 § BrL då ge tillstånd till andrahandsupplåtelsen under följande förutsättningar:

1. Du har godtagbara skäl för upplåtelsen, och

2. Bostadsrättsföreningen saknar befogade invändningar mot upplåtelsen.

Jag kommer att förklara förutsättning 1 och 2 var för sig.

Förutsättning 1. Godtagbara skäl för upplåtelsen.

Tanken är att ägaren till en bostadsrätt ska ha stor frihet att själv bestämma över hur bostadsrätten ska användas. Som godtagbart skäl räknas därför att ägaren vill använda lägenheten som boende för en närstående. M.a.o., är ditt syfte att använda lägenheten som boende åt din dotter ett fullt godtagbart skäl för en andrahandsupplåtelse.

Förutsättning 2: Inga befogade invändningar från bostadsrättsföreningen

Bostadsrättsföreningen har rätt att framställa krav på andrahandshyresgästens personliga kvalifikationer. Föreningen kan därför exempelvis kräva att andrahandshyresgästen uppfyller de krav som uppställs för medlemskap i bostadsrättsföreningen. Syftet är m.a.o., att ge en bostadsrättsförening möjlighet att invända mot personer som inte skäligen kan godtas som andrahandshyresgäster.

Alternativ 2: Inneboende

Enligt 7 kap. 8 § BrL krävs inte bostadsrättsföreningens tillstånd om din dotter ska vara inneboende i din lägenhet. Det krävs dock att den inneboende inte medför men för bostadsrättsföreningen eller någon medlem i föreningen. Detta innebär exempelvis att en inneboende inte under några omständigheter får uppvisa ett störande eller annars olämpligt beteende.

Som inneboende räknas den som använder en begränsad del av någon annans lägenhet för sitt eget boende. Ägaren behåller dock den faktiska kontrollen över lägenheten. Regeln i 7 kap. 8 § BrL tar exempelvis sikte på situationer då ägaren bor kvar i lägenheten men låter någon annan använda ett rum för boende. Regeln kan därför inte tillämpas om tanken är att din dotter självständigt ska använda hela lägenheten som sitt eget boende.

Sammanfattningsvis

1. Din dotter kan antingen bo i lägenheten som andrahandshyresgäst eller som inneboende.

2. För att din dotter ska ha rätt att bo i lägenheten som andrahandshyresgäst så krävs tillstånd från bostadsrättsföreningens styrelse.

3. Om styrelsen inte vill ge sitt tillstånd till andrahandsupplåtelsen så kan du istället försöka erhålla tillstånd från hyresnämnden.

4. Alternativt kan din dotter utan tillstånd från bostadsrättsföreningen bo i lägenheten som inneboende.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare