FrågaAVTALSRÄTTAvtal20/11/2020

Kan en butik vägra ta emot kontanter?

Man kan avtala bort kontanter har jag hört. Om jag kommer in i en vanlig butik och det står en liten lapp "vi tar ej kontanter" eller "kontant fritt" eller endast "kortbetalning". Om vi dessutom antar att jag inte har ett kort med mig utan endast kontanter och inte vill/kan ingå detta "avtal" då kontanter verkar vara lagligt betalningsmedel. Kan då butiken neka mig att betala med kontanter? Har jag ingått ett avtal om de ensidigt sätter upp en skylt med deras villkor? eller kan jag hävda att jag inte ingått något avtal och på så sätt hävda min rätt att betala med kontanter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan butiken neka mig att betala med kontanter?

Som huvudregel gäller att man ska kunna betala med kontanter överallt då de är vad som kallas lagliga medel (framgår av riksbankslagen).

Undantag finns dock då affärer och restauranger kan avtala bort detta. Affärer och butiker kan därför välja hur de vill ta emot betalning. De kan exempelvis neka kontanter helt, de kan neka 500-lappar eller vägra ta emot mynt.

Butiken kan sätta upp en skylt för att underlätta för kunder att redan i början kunna byta butik om de saknar kontanter.

Sammanfattning

Du har alltså hört rätt - man kan avtala bort kontanter. Att butiken dock använder skyltar är inte att se som att du ingår ett avtal om att inte använda kontanter. Skyltningen fungerar mer som en upplysning om att just den butiken inte tar kontanter, och att du kanske ska fundera på att gå till en annan i de fall du inte har andra sätt än kontanter att betala.

Butiken har rätt att välja bort kontanter - du har därmed ingen rätt att påtvinga dem att använda kontanter som betalningsmetod.

Dock så rekommenderar jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information i ärendet. Det kan finnas många faktorer som spelar roll i en sådan situation, och jag kan endast utgå ifrån det som du har angivit i frågan.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare