Kan en butik erbjuda prisgaranti på enbart vissa produkter?

2020-03-31 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Hej! Jag köpte en skål på Cervera för två dagar sedan och ser nu att butiken sänkt priset på skålen med 50%. På deras hemsida står det att prisgaranti endast gäller på utvalda märken och inte på den produkt som jag köpt. Kan butiken själv välja vilka produkter som omfattas? Får det gå till så enligt lagen?
SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Garanti är något som en försäljare kan ge sina kunder som en utökad rättighet i köpeavtalet. Prisgaranti är en typ av garanti som innebär att försäljaren gör en utfästelse att om kunden hittar en likadan produkt till ett lägre pris någon annanstans så betalar försäljaren tillbaka mellanskillnaden. Detta är dock ingenting som finns stadgat i någon lag. Det finns alltså ingen skyldighet att erbjuda prisgaranti utan varje försäljare gör som den vill.

Det betyder alltså att Cervera kan välja själva vilka produkter som omfattas av prisgarantin eftersom det är en utökad rättighet för kunden som inte finns reglerat i någon lag.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Karolina Sundqvist
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1009)
2020-06-03 Hur länge behöver jag vänta på reparation av felaktig vara?
2020-05-31 Vad gäller för garantitider som avviker från konsumentköplagen?
2020-05-31 Vad har köparen för rättigheter om varan stått på verkstad i åtta veckor?
2020-05-31 Vem ansvarar för fel i varan?

Alla besvarade frågor (80690)