Kan en bostadsrätt anses vara samboegendom om den pantsätts?

Hej jag köpte för 1,5 år sedan en bostadsrätt där jag står som 100 % ägare och belånat den till 85 % där jag och min mor står tillsammans på lånen (uppdelat i två lån). Cirka 6 månader efter så flyttade min nuvarande sambo in och vi står idag båda skrivna här.

Jag ska nu "skriva över" lånen till endast mig, men pga nya amorteringskrav så måste jag lösa det ena lånet (rörliga lånet) och ta ett "nytt" lån i mitt namn.

När jag fick hem brev från banken så är min sambo tvungen att skriva under och godkänna pantsättningen. Behövs det egentligen? Eftersom jag köpte BR för mig som hon sedan flyttat in i så gills väl inte bostaden som gemensam?

Ifall hon skriver på och ett nytt lån görs, kan detta göra att BR gills som gemensam vid en ev. Bodelning?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bostadsrätten är inte samboegendom

Din bostadsrätt utgör inte samboegendom eftersom den inte har förvärvats för gemensam användning (jfr 3 § sambolagen). Detta krav kan inte uppfyllas om bostadsrätten köptes redan innan ert förhållande inleddes. Det räcker inte att din sambo godkänner en pantsättning av bostadsrätten för att bostadsrätten ska räknas som samboegendom. Ni kommer därmed inte att dela lika på bostadsrättens värde vid en eventuell bodelning.

Pantsättning av bostadsrätter som inte är samboegendom kräver samtycke

I vissa fall kan en bostadsrätt, trots att den inte är samboegendom, övertas av den sambo som bäst behöver bostaden efter att samboförhållandet upphör. Den sambo som övertar bostaden är i så fall skyldig att betala marknadsvärdet till den sambo som äger bostaden. Detta är ett slags skydd för den sambo som t.ex. har fått ensam vårdnad om sambornas gemensamma barn och inte kan ordna en annan bostad. (22 § sambolagen)

En bostadsrätt som uppfyller ovanstående kriterier, dvs. kan bli övertagen av den sambo som bäst behöver bostaden, får inte pantsättas utan den andre sambons samtycke (23 § 1 st. 3 p. sambolagen). Det är med största sannolikhet på grund av denna regel som banken har kontrollerat att din sambo har samtyckt till pantsättningen.

Sammanfattning

Att din sambo godkänner pantsättningen av bostadsrätten innebär inte att bostadsrätten blir samboegendom. Eftersom du inte får pantsätta din bostadsrätt utan din sambos samtycke är det dock lämpligt att banken kontrollerar att ett sådant samtycke föreligger.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare