Kan en berusad person bli dömd för brott om hen inte minns händelsen?

Hur vanligt är det att poliser anmäler berusade för misshandel. Om polisen inte har uppvisade skador som visar att hen har blivit misshandlad. Kan en berusad person som ingenting minns av händelsen bli dömd för för misshandel ändå?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln inom straffrätten är att man måste ha uppsåt för att kunna dömas för ett brott. Dock i 1 kap. 2 § 2 st. brottsbalken finns det föreskrivet att har gärningen begåtts under självförvållat rus, skall detta inte föranleda att gärningen inte anses som brott. Det innebär att man inte kan bortförklara den otillåtna handling genom att säga att man var berusad när man utförde handlingen (under förutsättningen att berusningen är självförvållad). Det finns således risk för att gärningsmannen kan bli anmäld för misshandel. Lagen säger alltså att man ska bortse från berusningen som en ursäkt för sitt handlande och man anses ändå ha uppsåt.

Hur vanligt det är att en polis anmäler att denne blivit misshandlad kan jag tyvärr inte svara på. Men om misshandel (3 kap. 5 § brottsbalken) varit av normalgraden eller grov (3 kap. 6 § brottsbalken) är det sannolikt att en anmälan kan komma att göras. Misshandel är ett så kallat uppsåtligt brott dvs det krävs att man påvisar att gärningsmannen haft uppsåt när denne har misshandlat offret vilket kan vara klurigt. Sammanfattningsvis innebär detta att en person kan bli anmäld för misshandel och dömd trots att denne var berusad eftersom man bortser från berusning när den är självförvållad. Att gärningsmannen inte minns misshandel har ingen betydelse om det finns tillräckliga bevis att misshandeln har ägt rum exempelvis genom vittnesuppgifter och kroppsskador på offret.

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare