Kan en behovsanställd tacka nej till jobb?

Hej ! Jag undrar om man kan tacka nej till ett arbetspass som behovanställd ? Arbetsuppgifterna ofta stämmer inte med det som är i avtalet . När sommaren är slut så får jag plötsligt inga uppringningar och erbjudande till jobb .Kanske jag ska inte ha jobb under 4-5 månader . Men jag vet att det blir helt annat till Jul . Vad gäller i mitt fall ? Tack för svar .

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av lagen om anställningsskydd (LAS).

Behovsanställning är inte en anställningsform som är reglerad i lagen. En anställning kan antingen vara en tillsvidareanställning (fast anställning) eller en tidsbegränsad anställning (4 § LAS). En form av tidsbegränsad anställning är allmän visstidsanställning. En sådan anställning är vanlig att så kallade behovsanställda har. Den innebär att varje nytt arbetspass är en ny anställning och innebär ett nytt anställningsavtal på ett visst antal timmar. Under tiden emellan de olika arbetspassen är man inte anställd av arbetsgivaren.

Jag utgår från att du med behovsanställd menar att du har den nyss beskrivna anställningen. Vid en sådan anställning har du rätt att tacka nej till pass när du vill då du inte är anställd av arbetsgivaren när du inte jobbar och därför inte har arbetsskyldighet. Arbetsgivaren har inte heller rätt att boka in dig på pass om ni inte har kommit överens om att du ska arbeta de passen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare