FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/08/2020

Kan en bank vägra ge ut pengar?

Kan en bank vägra att betala ut din pengar om de inte vet vad pengarna ska användas till?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Banker får vägra en insättning eller ett uttag av pengar i deras bank. Detta har sina rötter i den s.k. penningstvättlagen.

Penningtvättslagens syfte är att anpassa den svenska lagstiftningen till EU:s regelverk och är baserad på EU:s penningtvättsdirektiv. Lagen innebär höga krav på banken att inhämta uppgifter från sina kunder. Som ett led av detta använder bankerna sig av ett - Know your customer – system i sitt arbetet för att motverka penningtvätt samt finansiering av terrorism.

Gällande insättning brukar banker vara striktare mot sina kunder jämfört med vid uttag. Om du vill ta ut en mindre summa pengar (oftast under 10 000 kr) brukar det inte vara några problem om det inte finns särskilda omständigheter involverat. Däremot om du exempelvis vill ta ut 50 000 kr i kontanter är bankerna mycket strikta, eftersom de inte vill ta risken att bli inblandade i penningtvätt. Samma sak gäller om du gör uttag av mindre summor men väldigt ofta. Bankerna vill att kunderna använder sina bankkort, digital överföring eller Swish så långt som möjligt för att motverka penningtvätt samt finansiering av terrorism. Både vid insättning och uttag är det vanligt att banken ställer en rad frågor om pengarna och dess ursprung.

Om du varit på en bank och blivit nekad ett uttag rekommenderar jag dig att prata med personalen och fråga varför. Om motiveringen inte är tillräcklig för dig, prata med chefen på banken.

Återkom gärna om du har ytterligare frågor.

Önskar dig annars en fortsatt fin dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare