Kan en av mina tre söner ärva 50 % efter mig?

Hej! Jag är ensamstående, har tre söner varav den ene med Aspergers syndrom då han ej har samma förutsättningar som sina bröder vill jag att han får mer, dvs 50% och de två andra 25% samt 25%. Räknar med att lämna efter mig omkring 2 milj.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det går absolut att ordna så att din ene son ärver 50 % av det du lämnar efter dig. Det går nämligen att skriva ett testamente där du förklarar hur mycket du vill att respektive son ska ärva från ditt dödsbo.

Den enda begränsningen som finns när det kommer till hur mycket varje barn ska ärva är nämligen att alla barn är berättigade till sin laglott. Laglotten utgör halva arvslotten (Ärvdabalken 7 kap. 1 §). Eftersom 25 % vardera utgör mer än laglotten som dina två söner är berättigade till så kan du alltså testamentera 50 % till din ena son och 25 % vardera till dina andra två söner.

Upprätta testamente

Om du vill få hjälp med att upprätta ett juridiskt korrekt testamente så kan du höra av dig till info@lawline.se, ringa oss på 08-533 300 04 eller boka ett möte med av av våra jurister via webbformuläret här.

Du kan även upprätta ett testamente utan juridisk rådgivning så länge du uppfyller formkraven i 10 kap. ärvdabalken. Tänk på att två vittnen måste närvara när du skriver under testamentet. Vittnet får inte vara under 15 år eller lida av en psykisk sjukdom. Vittnet får inte stå i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till dig eller vara ditt syskon. Vittnet får inte heller vara någon av dina söner.

Till exempel en granne, kollega eller vän kan vittna åt dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar,

Annelie BurströmRådgivare