Kan en arbetsgivare tvinga arbetstagarna att ta ut fyra veckors semester under sommaren?

Kan en arbetsgivare tvinga en att ta ut 4 veckor semester när där bara är stängt i 3 veckor ( vill bara ha 3 veckors semester )

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga så kommer jag använda mig av semesterlagen (SemL).

Jag utgår från att det handlar om semester under sommaren, eftersom du ställer frågan nu i anslutning till sommaren.

Rätten till semester

Som arbetstagare har du rätt till 25 semesterdagar varje semesterår (SemL 4 §).

Utgångspunkten är att semesterledigheten ska förläggas så att arbetstagaren är ledig under en period av minst fyra veckor under juni-augusti (SemL 12 §). Ifall din arbetsgivare är bunden av ett kollektivavtal eller om ni genom ett avtal har kommit överens om något annat så kan dock andra regler gälla (SemL 2 a §).

Rätten att bestämma hur semestern ska förläggas

Som arbetstagare har du rätt till ett visst inflytande över ledighetens förläggning genom att du antingen företräds av en förhandlingsberättigad organisation eller genom att arbetsgivaren samråder med dig om ledighetens förläggning (SemL 10 § andra stycket).

Om du och din arbetsgivare inte kommer överens om hur semestern ska förläggas så är det dock arbetsgivaren som bestämmer, om inte annat avtalats (SemL 11 §).

Grundregeln är alltså att din arbetsgivare bestämmer när din semester ska tas ut men du ska ha fått besked senast två månader innan du ska påbörja sin semester (SemL 11 § andra stycket). Det har ingen betydelse att arbetsplatsen bara är stängt i tre veckor.

Sammanfattning

Utgångspunkten är att semesterledigheten ska förläggas under en period av minst fyra veckor under juni-augusti. Om du och din arbetsgivare inte kommer överens om hur din semester ska förläggas så är det i slutändan din arbetsgivare som har rätt att bestämma att du ska ta ut fyra veckors semester, om det inte framkommer något annat i kollektivavtal eller något annat avtal.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Erika BjörnforsRådgivare