Kan en arbetsgivare neka anställning pga. graviditet?

Hej!

Jag är via ett bemanningsföretag ute på ett uppdrag på ett större företag, där jag har chansen att bli anställd av företaget som jag gör uppdraget hos.

Jag är en av dom som har bäst chans till att få anställningen som just nu annonserats ut. Men jag har precis fått reda på att jag är gravid.

Har företaget jag arbetar på rätt att inte ge mig tjänsten pågrund av min graviditet?

Och ifall jag går på ett vikariat. Har de då rätten att inte förlänga vikariatet när det gått ut pågrund av min graviditet? Det kommer antagligen gå ut efter halva min mammaledighet.

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Diskrimineringsförbudet

Utgångspunkten är att arbetsgivaren har rätt att anställa vem som helst. Arbetsgivarens rätt att anställa och säga upp personal begränsas dock genom förbud mot diskriminering. Förbud för en arbetsgivare att diskriminera en arbetstagare hittar vi i 2 kap diskrimineringslagen. Eftersom endast kvinnor kan nekas anställning på grund av graviditet föreligger direkt diskriminering pga kön (1 kap 1 § och 2 kap 1 § diskrimineringslag).

Därtill, får arbetsgivaren inte diskriminera anställd som har samband med föräldraledighet när denne beslutar om bland annat anställning (16 § föräldraledighetslagen).

Det är diskriminering att avbryta ett vikariat om det finns en koppling till att personen i fråga är gravid.

Bevislättnadsregel

Det räcker för dig som anser dig ha blivit diskriminerad att du visar på omständigheter som ger anledning att anta att du blivit diskriminerad, det är då arbetsgivaren som ska visa att diskriminering inte har förekommit (6 kap 3 § diskrimineringslag). Genom din inspelning kan du alltså visa att det finns anledning att anta diskriminering som då blir presumtionen, som arbetsgivaren måste motbevisa (vilket såklart är svårt).

Rekommendationer i ditt fall

Om du är ansluten till ett fack kan du i första hand vända dig till dem då de bör ha ett intresse i att driva frågan.

Om du vill gå vidare med ditt ärende kan du också lämna in ett tips/klagomål till diskrimineringsombudsmannen (DO) via DO's hemsida. DO kan inleda en opartisk tillsyn av verksamheten för att ta reda på om diskriminering har förekommit.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare