Kan en ansökan om medborgarskap påverkas av att personen önskar ingå i ett samboförhållande?

Hej!

Jag och min partner håller på att flytta ihop permanent för att bli sambor. Han är från Syrien och har varit här i 4 år, men han är inte en svensk medborgare än så jag oroar mig för att vi inte kommer godkännas som sambor ifall de tror att vi flyttar ihop bara för att han ska ansöka om medborgarskap. Har ni några råd om vad jag/vi kan göra för att undvika något sådan? Jag har försökt läsa på så mycket jag kunnat online men jag har svårt att hitta information som angår just vår situation.

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du väljer att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

För att få svar på din fråga så får vi gå in i Utlänningslagen (UtlL), samt Lagen om svenskt medborgarskap, och kika. Jag förstår att det är en knepig fråga, men jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan! Jag kommer i mitt svar först att lite allmänt redogöra för de lagar som gäller, för att slutligen gå in på de råd som jag kan ge dig.

För att få ett svenskt medborgarskap så krävs t.ex. ett permanent uppehållstillstånd eller uppehållsrätt

Jag bedömer inte att de problem du främst beskriver skulle finnas vid en ansökan om medborgarskap. Vid ansökan om medborgarskap så krävs det nämligen bland annat att:

- Din partner ska kunna styrka sin identitet

- Han ska vara över 18 år

- Han ska ha permanent uppehållstillstånd, uppehållsrätt eller uppehållskort

- Han ska ha bott i Sverige en viss tid. Den tid som han ska ha bott i Sverige varierar beroende på vilket sorts uppehållstillstånd han har.

- Att han ska ha levt ett skötsamt liv i Sverige (Lagen om svenskt medborgarskap 11 §).

Ett uppehållstillstånd kan återkallas om felaktiga uppgifter medvetet lämnades

Däremot kan de omständigheter som du beskriver spela roll om det finns en risk för återkallelse av din partners uppehållstillstånd. Ett uppehållstillstånd kan återkallas om den som fick uppehållstillståndet medvetet valde att utelämna uppgifter som var avgörande för möjligheten att få tillståndet, eller om personen istället medvetet valde att utelämna viktiga uppgifter (UtlL 7 kap 1 §).

Anledningen till att jag tar upp denna biten är alltså att det krävs ett uppehållstillstånd om man skulle vilja ansöka om medborgarskap.

Uppehållstillstånd på grund av anknytning kan återkallas om man falskt angav att man var sambos endast för tillståndets skull

Uppehållstillstånd på grund av anknytning, är det tillstånd som kan påverkas om det misstänks att någon har ingått ett samboförhållande endast för att kunna få ett uppehållstillstånd. Uppehållstillstånd på grund av anknytning kan nämligen bland annat ges till dem som har avsikt att bli sambos i Sverige, under förutsättningen att förhållandet framstår som seriöst och inga särskilda skäl talar mot att tillstånd ska ges (UtlL 5 kap 3 a §).

Jag förutsätter dock att din partner redan har någon form av uppehållstillstånd, då han redan har varit här i fyra år. Jag kommer dock trots detta att gå igenom den seriositetsprövning som görs vid en ansökan om uppehållstillstånd på grunden anknytning.

Vid en seriositetsprövning gör man bland annat en bedömning av parternas relation

Det görs alltid en seriositetsprövning i samband med att någon ansöker om uppehållstillstånd på grunden anknytning, om parterna t.ex. har för avsikt att bli sambos. Vid prövningen så undersöker man bland annat så att ansökan inte endast har skickats in för att en av personerna ska kunna få uppehållstillstånd, samtidigt som något riktigt förhållande mellan personerna inte existerar i verkligheten. För att göra detta så kikar man bland annat på:

- Hur länge du och din partner har varit tillsammans

- Hur mycket ni har umgåtts med varandra

- Hur väl ni känner varandra

- Att ni har ett gemensamt språk att kommunicera på

Sammanfattning

För att få medborgarskap i Sverige så krävs det blanda annat att man har någon form av uppehållstillstånd. Uppehållstillståndet kan dock återkallas om personen fick det medvetet angav felaktig information, eller medvetet utelämnade viktig information, för att få det. Det är främst uppehållstillstånd på grunden anknytning, som påverkas om någon ingår ett samboförhållande enbart för att en av parterna ska få ett uppehållstillstånd.

Mina råd

Jag ser inte någon anledning till att din partners uppehållstillstånd skulle ifrågasättas enbart på grund av det faktum att ni ska bli sambos. Skulle det dock ifrågasättas, så kommer de antagligen att ta en närmare titt på ert förhållande och hur väl ni känner varandra. Jag har därför inte några specifika råd att ge dig, då en eventuell seriositetsprövning inte borde vara några problem om ni är i ett seriöst förhållande.

Om det dock faktiskt skulle uppkomma några problem som ni behöver juridisk hjälp med, så skulle jag i första hand rekommendera dig att du tar kontakt med våra duktiga jurister på info@lawline.se.

Jag hoppas att jag har kunnat hjälpa dig en bit på vägen med din fråga, och önskar ett stort lycka till med flytten!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare