Kan elever begära ut sina nationella prov?

På begäran av elever: Vi är några lärare som diskuterar huruvida elever på gymnasiet kan begära och fått kopior av sina lösningar på de nationella proven. Här gäller det Gy Svenska åk 1 och 3 samt Gy Engelska åk 1-3 Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser kring allmänna handlingars offentlighet, sekretess och sekretess kring prov finns i tryckfrihetsförordningen (TF), offentlighet- och sekretesslagen (OSL) samt skollagen. Jag kommer därför att använda mig av dessa när jag besvarar din fråga.

Kommunal skola eller friskola?

De kommunala skolorna lyder under under en kommunal huvudman, vilket innebär att de omfattas av tryckfrihetsförordningen som reglerar allmänna handlingars offentlighet. Att en handling är allmän innebär att allmänheten som huvudregel har rätt att begära ut den och ta del av den (se 2:1 och 2:15 TF). Friskolor omfattas däremot inte av tryckfrihetsförordningen. Däremot finns regleras i skollagen att friskolor ska bevara elevlösningar från nationella prov (26:28 skollagen).

Sekretess begränsar rätten att ta del av allmänna handlingar

Rätten att ta del av allmänna handlingar gäller såvida handlingen inte är belagd med sekretess. I offentlighet- och sekretesslagen finns bestämmelser som begränsar rätten att ta del av allmänna handlingar (1:1 andra stycket OSL). Sekretess gäller för uppgift som ingår eller utgör underlag för kunskapsprov om det kan antas att syftet med provet motverkas om uppgiften röjs (17:4 OSL). I  bland annat rättsfall och i förarbeten till lagen framgår att prov som återanvänds omfattas av sekretess så länge de fortfarande återanvänds. Eftersom att nationella proven återanvänds omfattas de således av sekretess och kan inte begäras ut så länge de används, oavsett om det gäller en kommunal eller privat skola. Du kan läsa mer på Skolverkets hemsida om återanvändningstiden för de nationella proven.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Sarah LianderRådgivare