Kan egendom särskiljas vid bodelning mellan sambos?

Om ena parten i ett samboförhållande finansierat pool, garage och spa-bad kan detta särskiljas vid en bodelning.

Fastigheten ägs till lika delar.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Vid en bodelning mellan sambos räknas bostad och bohag som köpts för gemensamt bruk som samboegendom och ska således ingå i bodelningen, sambolagen 3 och 8 §§. Troligtvis har egendom såsom pool, spa-bad och garage köpts för gemensamt bruk, vilket innebär att egendomen ska ingå i bodelningen.

Om du och din sambo inte vill att sambolagen ska gälla vid en bodelning mellan er kan ni avtala bort den, sambolagen 9 §. Beroende på vad ni kommer överens om kan det få effekten att samboegendom inte delas mellan er, eller att viss egendom inte ska ingå vid en bodelning. Ni kan få hjälp med att skriva ett s.k. samboavtal här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare