FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/03/2019

Kan egendom göras enskild genom köpehandling?

Vid en skilsmässa vad gäller då maken har en stuga som han tillsammans med sin bror har förvärvat av en närstående genom ett köp den är inte enskild egendom men det finns ett villkor i köpehandlingarna skrivet av släktingen att det ska betraktas som deras enskilda egendom vad gäller?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om enskild egendom finner vi i Äktenskapsbalken (ÄktB). Enligt ÄktB 7 kap. 2 § kan egendom vara enskild

- till följd av äktenskapsförord

- till följd av villkor i en gåvohandling

- till följd av att maken har fått egendomen genom testamente med villkor att den ska vara mottagarens enskilda

- till följd av att maken har ärvt egendomen och att den enligt testamente ska vara mottagarens enskilda

- till följd av förmånstagarförordnande vid livförsäkring, olycksförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande

- samt om egendomen har trätt i stället för annan enskild egendom

Av detta följer att egendom inte kan göras enskild genom köpehandlingar vid köp av egendom. Det innebär att fastigheten inte rättsligt anses vara enskild egendom, och ska ingå i bodelningen som vanligt (ÄktB 7 kap 1 §, ÄktB 10 kap 1 §).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Moa KryhRådgivare